HOW TO MANAGE 6 A.M. WORKOUTS

Monday, March 6, 2017

Aloitin alkuvuodesta viisi viikkoa kestävän treenijakson, johon kuului kolme aamutreeniä viikossa - kello kuusi aamulla. Vaikka olen lähtökohtaisesti aamuisin tehokkaimmillani, tuntui silti alkuun ajatus treenaamisesta ennen kukonlaulua vuoden pimeimpänä ajankohtana vähintäänkin absurdilta, ja hypyltä epämukavuusalueelle. Mutta kuten Instassa ilmoittautumisen aikaan totesin: "Better an oops than a what if!" - aina voi kokeilla. Viisi viikkoa kului alkuvuoden kiireiden lomassa silmänräpäyksessä ja kello kuuden aamujumpat ovat nyt tulleet pysyväksi osaksi arkea. Aikaiset aamut vaativat hieman tavallista huolellisempaa suunnittelua arjessa, mutta ovat ehdottomasti tehtävissä - alla minun parhaaksi kokemani vinkit! 


1. Unen priorisointi 

Kerroin aiemmin syksylupauspostauksessani keskittyväni unen määrän ja laadun parantamiseen, joka on ollut avainasemassa early bird -aikataulujen onnistumisessa. Etenkin kun kyseessä on pysyvä ratkaisu eikä kertaluontoinen tapahtuma, on riittävä uni turvattava aikatauluttamisella ja unen priorisoinnilla. Käytännössä se tarkoittaa iltojen rauhoittamista aikaisempana ajankohtana (ja sitä, ettei kaikkea yksinkertaisesti ehdi tehdä!) ja myöhäisistä tapahtumista kauniisti kieltäytymistä. Onneksi asiaa edesauttaa se, että aikaisten aamujen myötä iltaisin on niin väsynyt, ettei nukahtaminen tuota vaikeuksia. "Latte-projektini" myötä vähentynyt kahvin juonti varmasti osaltaan myös edesauttaa asiaa. 


2. Aamurutiinien nopeuttaminen

Haluaisin kovasti olla "käyn suihkussa ja meikkaan viidessä minuutissa" -ihminen, mutta lähtökohtaisesti en ole sellainen - treeneihin lähtöä lukuunottamatta. Hauskin saamani kehu oli ryhmäläiseltäni, joka totesi "Olet aina niin ihanan huoliteltu treeneissä" - siitä lienee kiitos hyvälle ihonhoidolle, värikkäille treenivaatteille ja nopealle nutturakampaukselle. Normaalisti rakastan rauhallista laittautumisaikaa aamulla kahvikuppi vierelläni, mutta treenien jälkeen aikaa on yksinkertaisesti vähemmän ja siksi rutiineja on nopeutettava. Siihen - kuten myös matkustamiseen - sopivat hyvin hybrid-tuotteet, joissa yhdistyvät useamman tuotteen ominaisuudet. 

Herkkäihoisena valitsen ihonhoitotuotteeni erittäin tarkkaan ja suosin lähtökohtaisesti hajusteettomia tuotteita. Siksi olin hyvin innoissani päästessäni testaamaan Clinique Pep-Start -sarjaa, joka myös ilahduttaa brändin tutusta linjasta poikkeavilla värikkäillä pakkauksillaan. Sekaihoisena ehdoton suosikkituotteeni sarjasta on Hydroblur Moisturizer, jossa yhdistyy kevyt kosteusvoide ja meikinpohjustustuote jättäen kauniin mattapinnan iholle. Sarjan silmänympärysvoide Pep Start Eye Cream on kevyt ja viileän tuntuinen geeli, joka sisältää hieman silmänympärysihoa visuaalisesti raikastavaa helmiäistä. Tuote sopii täydellisesti aamukäyttöön, sillä sen pyöreällä applikaattorilla voi kevyesti rullailla turvotusta pois; tulee ehdottomasti tarpeeseen aamutreenien aikaan. Yön ajaksi tukeudun täyteläisempään silmänympärysvoiteeseen, jota käytän myös huulivoiteena. Sarjan puhdistustuote on 2-in-1 Exfoliating Cleanser, joka on entsymaattisesti ja mekaanisesti kevyesti kuoriva geelipuhdistus, josta tulee ihana "squeaky clean" -tunne. 


3. Ruokien ennakointi & valmistelu 

"You should simply never be too busy to eat lunch", opin eräältä entiseltä kollegaltani, joka kertoi vuosien aikana oppineensa priorisoimaan syömisen päivien aikana tehokkuuden edellytyksenä. Saman olen todennut itse: kiireen keskellä on pidettävä huolta ruokarytmistä, johon auttaa ruokailujen ennakointi ja valmistelu. Pyrin nykyisin kartoittamaan jo illalla seuraavan päivän ruokailut ja mahdolliset evästarpeet. Näin vältän ensinnäkin "nälkäkiukut", mutta myös tilanteet, joissa joutuisi nälkäisenä turvautumaan hätäratkaisuun, kuten toimiston karkkikulhoon. Paras eväsvinkkini on illalla take away -kuppiin valmisteltu vihersmoothie, joka toimii iltapäivällä täydellisenä välipalana. 


 
The idea of working out three times a week at six a.m. might sound a bit ... crazy. But in reality, it's pretty amazing. When everyone else is just getting out of bed, you've already done so many things! To be honest, it does require some prep work. My best tips? 1) Go to bed early - no excuses 2) Try to simplify your morning beauty routine, I highly recommend hybrid products like the Clinique Pep-Start range - saves you valuable seconds 3) Plan your meals and prep your snacks - trust me on this one, makes life much easier! A green smoothie at 3 pm is my personal favorite. 


Betina

(Clinique-tuotteet saatu / Clinique products gifted)

Follow Stellar Stories blog on: Facebook Bloglovin Instagram

2 comments:

  1. Aamu on myös minulle suosikki treeniaika, etenkin siksi koska iltapäivästä tai illasta vapautuu aikaa johonkin muuhun!

    Myös ajankäytön tehostuminen siinä ohessa on loistava sivuvaikutus. Ei tosiaan tule haahuiltua niin paljon muuta nukkumaan mennessä tai aamulla valmistautuessa. Ihanan värikkäitä purnukoita, varmasti auttavat aamuherätyksissä omalta osaltaan :)

    Kivaa tiistaita sinne!

    www.itsselja.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heippa Selja,

      Kiitos kommentistasi :) Olen ihan samaa mieltä - on ihanaa, kun illasta vapautuu aikaa ja päivän treeni on jo tehty! Aamutreeni on osaltaan haastava, mutta palkitseva :)

      Aurinkoista viikkoa!

      Betina

      Delete