URHEILU RASKAUDEN JÄLKEEN, OSA 2

Sunday, February 7, 2016

Kirjoitin kesällä hiukan urheilusta - ja etenkin sen harrastamisesta raskauden jälkeen. Tuolloin olin vasta totuttelemassa liikkumiseen toisen lapsemme syntymän jälkeen ja urheilu koostui pääosin vaunulenkeistä, joogasta sekä kevyestä kuntoilusta. Kuten tuolloin suunnittelin, toi syksy mukanaan paluun rankempien treenien pariin. Alkusyksystä aktivoin kuntosalijäsenyyteni ja palasin lähemmäs vanhaa tuttua treeniarkea. Juoksulenkkien, joogan ja kevyempien liikuntamuotojen sekaan tuli spinningiä ja kuntosaliharjoittelua. 

Kuntosalilla otin käyttööni ensimmäisen raskauden jälkeen personal trainerin minulle tekemän ohjelman, josta tykkään edelleen hurjasti. Pääpainona siinä on oman kehon vastuksella tehtävät liikkeet ja etenkin TRX-nauhat. Päivitän ohjelmaa aina tasaisin väliajoin liikkeiden ja määrien osalta ja yritän pitää yhden kuntosalikerran viikossa treeniohjelmassani. Kuntosaliharjoittelu ei ole koskaan ollut suosikkini, mutta TRX-nauhat ovat saaneet minut siitäkin innostumaan. TRX-nauhoja voin todella lämpimästi suositella kaikille korsetin vahvistusta kaipaaville, keskivartalo kun on aktiivisesti mukana kaikissa nauhoilla tehtävissä liikkeissä.

Kuntosalin lisäksi yritän käydä tunneilla mahdollisimman monipuolisesti. Spinning, (hot)jooga, pilates, body step ja body combat vuorottelevat treeniviiikossani. Body Combatiin palasin vasta joulukuussa, kun olin saanut etenkin keskivartalon tuntumaan taas vahvalta. Näiden lisäksi aktiivinen arki ja etenkin pitkät (kävely)vaunulenkit ovat tietysti osanaan pitämään peruskunnosta huolta. Juoksemisesta en kovalla pakkasella tykkää ja asteiden taas lämmetessä otan juoksun osaksi treeniviikkoa. 


Tavoitteenani on saada mahdutettua viikkoon kolme urheilukertaa, hyvinä viikkoina neljäkin. Tämä riittää minulle vallan mainiosti tässä elämäntilanteessa ja tämä määrä on tuntunut vielä sujuvalta mahduttaa lapsiperhearkeemme. Välillä tietysti tuntuu, ettei aikaa eikä intoa urheilemiseen löytyisi ja tätä varten kokosin muutaman vinkkini, jotka ovat itseäni helpottaneet:


Aikatauluta ja kalenteroi urheilu ja sovi ajat puolisosi kanssa. Mikäli jäät odottamaan sopivaa hetkeä urheilulle arjessa, ei sitä löydy. Lapsiperheiden rutiineista on vain hypättävä ennalta sovitusti pois, jotta urheilemaan pääsee. 

Inspiraation hakeminen blogeista ja kirjoista. Vinkkasin jo viimeksi muutamasta kirjasta, joita olen treenimotivaatiota varten lukenut ja näiden puolesta liputan edelleen. Aina ei vain huvittaisi lähteä ovesta ulos treenaamaan ja sohva houkuttaisi etenkin iltaisin kuntosalia enemmän. Aiheesta lukeminen saa innostumaan ja haluamaan treenin pariin. 

Yhteistreenit ystävien kanssa. Yksin treenaaminen ja etenkin juokseminen alkaa nopeasti puuduttamaan ja olen löytänyt yhteistreenin innon kunnolla viime syksyn aikana. Vaikka taivaalta on tullut vettä vaakatasossa ja ulkona on ollut pilkkopimeää, on ystävän kanssa sovitut juoksutreffit saaneet lähtemään ovesta ulos. Parasta on tietysti kuulumisten vaihto ja ystävän kanssa vietetty aika samalla kertaa.

Uudet urheiluvälineet, itselläni uusi treenilaukku. Kaunista treenikassia etsin todella pitkään ja viime syksynä sen vasta Tukholmasta löysin. Etenkin töissä käydessä yhdistyy liikunta usein työpäivään ja urheilulaukku kulkee olalla mukana. Näin ollen olevan etsinyt laukkua, joka ei olisi niin sporttinen vaan enemmän muuhun tyyliini istuva. Sellainen löytyi Malene Birgeriltä ja olen ollut laukkuun kovin tyytyväinen.


As I wrote on July last fall brought me back on track with my work out routines. Slowly but surely I found my way back to my normal sport classes and now I try to fit at least three times per week to my favorite ones. Spinning, body combat, (hot) yoga, running and gym rotate in my training calendar and I really love it when I feel my body strong again after the pregnancy. 

Tintti

4 comments:

  1. Tässä oli asiaa. Vielä en ole itse päässyt vaunulenkkejä pidemmälle. Pilatesta tosin mietin, että voisin testata jo. Olen miettinyt tuota arjen aikatauluttamista ja osittain sitä jo miettinyt maaliskuun osalta kun mitä ilmeisemmin treenaamaan pääsen. Ja varmasti ihan totta, että jos sitä ei suunnittele niin aikaa ei vain tule. Kunnon juoksulenkkarit menen ostamaan mahdollisimman pian, koska se on helppo tapa päästä liikkumaan vaikka aamulla ennen kuin mieheni lähtee töihin, Olen muutenkin aamuliikkuja ja aina jos saan siihen mahdollisuuden, käytän hyväksi. Kuntosalillani on myös lapsiparkki ja vauvajumppia, joita ehdottomasti aion mennä testaamaan. Jumppia odotan todella paljon. Ostin myös Sofi Fahrmanin ja Julia Forsin kirjan inspiroimaan ja auttamaan suunnittelussa ;)

    Upea sun treenilaukku, voisin ottaa saman! :)
    Ellen

    ReplyDelete
  2. Kiitos! :) Tämä on aihe, josta tykkään puhua :). Ja onpas meillä ollut samanaikaisesti sama aihe mielessä, tosi hyvä postaus sinullakin! Tuo aika onkin vielä ihanaa rauhallista vaunulenkkiaikaa, eikä rankempien treenien pariin ole vielä kiire. Pilatekseen olen muuten itse rakastunut ihan uudella tavalla nyt talven aikana - ihana treenimuoto!

    Aamuja rakastan itsekin ja erityisesti kesällä juostuja aikaisia aamulenkkejä! Ja oi, lapsiparkkia toivoisin omalle salillenikin, se helpottaisi paljon!

    Ihania treenihetkiä! :)

    Tintti

    ReplyDelete
  3. Mä olen himoinnut tuota laukkua, ihana!

    ReplyDelete
  4. Se on ollut käytössä ihan superihana - suosittelen :)

    Tintti

    ReplyDelete