KULUTUSTOTTUMUKSISTA

Tuesday, September 22, 2015

Saimme taannoin mielenkiintoisen kysymyksen kulutustottumuksistamme eräältä tyylikkäältä pariisittarelta. Pohdimme aihetta pitkään, sillä sen käsitteleminen tuntui jollakin tapaa hyvin henkilökohtaiselta - ja jopa haastavalta. Kuten Janette mainitsikin - rahasta ja kuluttamisesta puhuminen on suhteellisen harvinaista suomalaisessa kulttuurissa. Aihe on kuitenkin todella mielenkiintoinen ja ajankohtainen monestakin syystä. Blogikollegamme Laura ja Noora kertoivat myös aiheesta omia näkökulmiaan mielenkiintoisine kommenttikeskusteluineen. 

Suomen blogimaailma on rakentunut hyvin pitkälti muotiblogien ympärille ja siten blogit ovat varmasti vaikuttaneet monien kulutustottumuksiin merkittävästi. Etenkin joitakin vuosia sitten blogeissa esiteltiin uusia hankintoja tiuhaan tahtiin ja parasta sisältöä tuntuivatkin olevan tuoreita ostoksia esittelevät postaukset. Toisaalta tämä tarkoitti myös ilmiönä paljon "blogituotteita", joihin liittyvä ostohalukkuus kääntyikin yhtäkkiä käänteiseksi tuotteen ilmestyttyä joka toiseen blogiin. Stellar blogina ei keskity ensisijaisesti muotiin eikä siksi myöskään hankintapostauksia tulla näkemään blogissamme suuremmin. Klassisista tyyleistämme johtuen myöskään hankintamme eivät useimmiten ole niitä "hoteimpia" tuotteita, vaan ennemminkin pitkäikäisiä (ehkä jonkun mielestä tylsiä) perusvaatteita. Tämän vuoksi varoitammekin jo etukäteen, että Stellar-asukuvissa tullaan jatkossa aivan varmasti näkemään myös samoja vaatekappaleita ja asusteita useampaan otteeseen. Tykkäämme kuitenkin molemmat seurata trendejä ja päivittää tyyliämme sesonkien vaihtuessa pienillä trendielementeillä ketjuliikkeistä: esimerkkinä Betinan COS-kauluri, joka on jo muutaman viikon aikana ehtinyt piristää niin kotelomekkoa kuin villaneuletta. Kauluria on tosin ollut välillä vaikea pukea hymyilemättä päälle sen ensiesittelyssä saaman "hauska rapujuhlakauluri" -lempinimen jälkeen. Miehet ja muoti… 


Aiheesta keskustellessamme huomasimme, että vaatehankintamme keskittyvät suurimmaksi osaksi ulkomaille: osaltaan myös ajankäytön, mutta ennen kaikkea brändivalintojen takia. Tämän kirjoittaminen saikin meidät havahtumaan siihen, että nyt jos koskaan olisi syytä suosia suomalaista. Vaikutukset suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin panostamisesta ovat välillä ihan hämmentävän konkreettisia, siksi tässä onkin meille molemmille selkeä kehityskohde. Tämän osalta toiveet ja katseet kohdistuvat erityisesti Marimekkoon: olisi mahtavaa, jos tuleviin mallistoihin sisällytettäisi laadukkaita perusvaatteita, jotta mustia housuja tai mekkoa hankkiessa ei aina tarvitsisi kääntyä ruotsalaismerkkien puoleen. Tämän syksyn mallisto onneksi näytti hyvin lupaavalta tämän asian suhteen ja uusi luova johto näyttää vievän brändiä juuri oikeaan, käytettävempään suuntaan.

Ilolla olemme ottaneet vastaan trendin, jossa rönsyilevä ja kertakäyttöajatteluun perustuva vaatekaappi halutaan korvata laadukkaammalla less is more -garderobilla, jota esimerkiksi juuri julkaistu skandihenkinen Säker Stil -kirja edustaa parhaimmillaan. Ketjuliikkeiden vallattua katukuvamme olemme varmasti jokainen käyneet läpi sen vaiheen, jossa huonolaatuisia vaatteita tuli ostettua liikaa ja "viikonloppumekkoja" kerääntyi kaappiin käyttämättöminä. Tällä hetkellä ilahduttavan moni kuitenkin puhuu sen täydellisen ja arjessa toimivan vaatekaapin puolesta. Emme kuitenkaan usko, että vaatekaappi voi välttämättä ikinä olla täysin valmis; pieniä piristyksiä ja päivityksiä se varmasti kaipaa aina silloin tällöin. Tintin piristys syksyyn ovat siniset mokkaloaferit Massimo Duttilta.


Meillä kaikilla on heikkoutemme, ja meidän tapauksessamme ne liittyvät kauniisiin laukkuihin. Pinterest-tauluissamme ja haavekuvissamme siintää laukku, jonka hintaa on täysin mahdotonta perustella minkäänlaisin järkevin argumentein. Rationaalisina kuluttajina ja etenkin ekonomitaustamme huomioon ottaen kamppailemme kovasti ajatuksen kanssa, ettei laukkua oikeasti voisi perustella minkäänlaisena järkevänä investointina verrattuna esimerkiksi, jos kyseisen summan sijoittaisi. Etenkin, kun säästäminen ja sijoittaminen on meille tärkeää. Siksi olemmekin alkaneet kyseenalaistaa näitä omia hassuja haaveitamme viime aikoina: olisiko meistä loppujen lopuksi laittamaan niin iso summa laukkuun? Laukkuhaaveiden lisäksi sisäiset tuhlaajatyttömme heräävät arjessa, kun on kyse ulkona syömisestä tai matkustettaessa - erityisesti hyvien hotellien osalta. Yhteinen arkiheikkoutemme on myös ulkona nautitut ja mukaan otetut latet: tämän artikkelin luettuamme päätimme, ettemme edes halua miettiä kuinka monta minuuttia olemme joutuneet tekemään töitä lattejemme eteen. Toisaalta nämä ovat niitä asioita, joihin tietoisesti haluamme arjessa panostaa, mutta joista tarvittaessa nipistämme ensimmäisenä.

Kuten sanottu, aihe on haastava, mutta todella mielenkiintoinen ja monella tapaa ajankohtainen. Kulutustottumukset muuttuvat paljon myös iän myötä ja mekin voimme jo onneksi nauraa niille joitakin vuosia sitten tehdyille kulutusvirheille. Mielellämme kuulisimme teidän mielipiteitä aiheesta: minkälaisia kulutustottumuksia ja -paheita teillä on? Mitkä asiat ovat teille tärkeitä kulutuksen kannalta? Entä koetteko, että blogit vaikuttavat ostokäyttäytymiseenne?

We reveived an interesting question from our favorite little Parisian regarding our spending habits - especially in our roles as bloggers. Well - to put it in a nutshell: when it comes to shopping, we've luckily learned our lessons during the years and currently rather focus on quality instead of quantity. Also as we are a bit more on the classic side when it comes to style, we tend to focus on wardrobe pillar pieces. Then with the changing seasons, we add trendy little pieces like the pictured preppy bib and colorful loafers to update our look. But by no means are we perfect as consumers: we both have our eyes on some ridiculously expensive bags which we would definitely have a hard time rationalizing - even to ourselves.

Tintti ja Betina 

2 comments:

  1. Blogit vaikuttavat varmasti monen ahkeraan blogeja seuraavien kulutustottumuksiin, samaan tapaan kuin lehdetkin (aiemmin). Muotiblogeja seuraan valikoivasti, ne joissa esitellään päivittäin jotain uutta halpista, ovat karsiutuneet lukulistaltani. Sellaiset, joissa osataan yhdistellä harkiten hankittuja vaatteita moneksi erilaiseksi yhdistelmäksi, ovat mielekkäämpää luettavaa.

    Viime viikolla olin Pariisissa kangasmessuilla ja esittelin mm. Marimekon luovalle johdolle edustamani tehtaan kankaita, he valikoivat näytteitä etenkin niistä mustista laadukkaista peruskankaista. Mitkä sitten päätyvät lopulliseen mallistoon, onkin toinen juttu, mutta Marimekon leipälajin eli printtien rinnalle tehtäneen myös niitä yksivärisiä vaatteita jollain pikku jujulla.

    ReplyDelete
  2. Kuulostaa kovin tutulta tuo, että ne ostosten esittelyyn keskittyneet blogit ovat jääneet taka-alalle vuosien aikana. :) Ja aikkareihin verrattuna on muuten mielenkiintoista sekin, että aikkareita tuli luettua kuitenkin paljon harvemmin ilmestymisaikataulujen vuoksi, kun taas blogeja tulee seurattua päivittäin. Ja välillä se matka blogista verkkokauppaan on houkuttavan lyhyt…:)

    Ja oi miten hyvältä kuulostaa tuo tieto kankaista! Innolla odotamme tulevia mallistoja :)

    ReplyDelete