HOW TO BE A HAPPY RUNNER

Monday, April 20, 2015

Kuivat kevätkadut täyttyvät tänäkin vuonna lenkkeilijöistä juoksun suosion jatkaessa edelleen huimaa kasvuaan. Maratonit löytyvät jo hämmästyttävän monen tutun kalenterista ja kevään uusien juoksukenkien ominaisuuksia vertaillaan asiantuntevasti milloin missäkin kahvipöydässä. Innostuneina (mutta emme kovin asiantuntevina!) harrastelijajuoksijoina halusimmekin kurkistaa juoksijoiden sisäpiiriin ja vietimme aurinkoisen aamupäivän suosittua Candy on the Run -juoksublogia pitävän Karkin kanssa. Kolme maratonia ja yksitoista puolimaratonia juosseelta Karkilta toivoimme saavamme ennen kaikkea inspiraatiota, mutta myös käytännön vinkkejä niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin juoksijoille.  


Karkin oma innostus juoksuun alkoi kymmenisen vuotta sitten “pienillä rantalenkeillä ja ihan vääränlaisilla kengillä” – ajatuksena kohottaa kuntoa ja parantaa elämäntapoja. Nopea kehitys ja rohkaisevat tulokset innostivat yhä useammin juoksun pariin ja muutamassa vuodessa hänestä tuli lajin innokas harrastaja – ja juoksubloggaaja. Ajatus juoksuaiheisen blogin perustamisesta lähti amerikkalaisten blogien lukemisesta (mm. The Hungry Runner Girl, Carrots & Cake, Peanut Butter Fingers) sekä osallistumisesta HCR Street -tiimiin, jonka kautta lähtökohtaisesti yksinäiseen harrastukseen tuli myös kaivattua yhteisöllisyyttä. “Siinä vaiheessa oli ihana vaihtaa ajatuksia samanmielisten kanssa. Oli myös lähipiirin kannalta varmasti kivaa vaihtelua, että kanavoin innostukseni juoksukavereihin – enkä heihin”,  Karkki kertoo hymyillen. 

“Oikeanlaiset kengät, malttia ja huolellinen kehonhuolto”, Karkki nimeää kolmeksi asiaksi, jotka hän nyt tekisi toisin juoksuharrastusta aloittaessaan. Kengissä tärkeintä on, että ne sopivat juuri oman jalan rakenteeseen ja siksi urheiluvälineliikkeen asiantuntijaneuvot ovat kullanarvoisia. Vuosia vanhoilla lenkkareilla sen sijaan voi saada tuhoa aikaan. Maltti olisi hyvä pitää matkassa pitää matkassa niin lenkkimäärien kuin nopeuden suhteen, sillä aloittelijan sudenkuopaksi muodostuu usein nopea kehitys ja siitä tuleva liiallinen innostus. Aloittelijalle hyvä tapa onkin vuorotella kävelyä ja juoksemista nostaen pikku hiljaa juoksun osuutta. Perinteinen kolmen p:n sääntö (pitää pystyä puhumaan) varmistaakin vauhdin pysyvän itselle sopivana ja kehitystä tukevana. Kehonhuolto juoksun rinnalla on asia, jonka moni usein unohtaa (hmm, allekirjoitamme!). Siksi venyttely ja mahdollisesti hieronta olisi syytä ottaa lenkkien tavoin säännöllisesti agendalle erityisesti oman kehon tarpeita kuunnellen. Karkille merkittävä apua kehon epätasapainoisuuksien hallintaan löytyi osteopatiasta.


Kysyttäessä vinkkejä hieman kokeneemmalle juoksijalle Karkki nimeää ensisijaisesti sen, ettei vertailisi omaa juoksemistaan liikaa muiden tuloksiin. Kaikkien ollessa yksilöitä, vertailu muihin voi olla jopa vahingollista. Saman neuvon hän antaa netistä löytyviin juoksuohjelmiin; niistä voi hyvin ottaa inspiraatiota ja kokeilla osana omana harjoitusohjelmaa, mutta samalla muistaa etteivät ne ota huomioon yksilöllisiä tarpeita ja siksi suhtautua pienellä varovaisuudella eikä noudattaa orjallisesti. “Jos tähtäimessä on maratonille osallistuminen tai muuten vain suuremmat kilometrit, suosittelen ehdottomasti harjoittelukertoja oman valmentajan kanssa, joka ottaa huomioon yksilölliset tarpeet ja kyvyt”, Karkki vinkkaa. 

Säännöllisestä kehonhuollosta huolimatta juoksuharrastajankaan askel ei aina ole kevyt; matkassa kulkevat usein jos jonkinlaiset haasteet, jotka pakottavat välillä pitämään pitkiäkin taukoja juoksusta. Nämä ovat tulleet harmillisesti myös Karkille tutuksi jalkojen rasitusvammojen kautta, jotka ovat lajia rakastavalle kova paikka – etenkin alkuvaiheessa. Vuosien aikana loukkaantumisista johtuviin taukoihin on oppinut suhtautumaan tyynemmin, mutta erityisen haastavaksi tilanteen tekee ympärillä oleva innokas ja tiivis juoksuyhteisö.  Näinä aikoina Karkki on oppinut yksinkertaisesti pitämään some-kanavia enemmän kiinni lisäharmituksen välttämiseksi. Vaikeampia hetkiä juoksuharrastuksen aikana ovatkin olleet loukkaantumisen vuoksi peruuntuneet osallistumiset maratonmatkoille. Karkki muistuttaakin loukkaantumisten olevan juoksijan arkea ja siksi se on hyvä pitää mielessä myös kisoihin ja etenkin matkoihin valmistautuessa. 


Ihanan positiivista ja innostunutta Karkkia kuunnellessa ei jää epäselväksi hänen rakkaustensa lajia kohtaan. Mikä meitä kovasti ilahdutti oli ennen kaikkea hänen tervehenkinen suhtautumisensa juoksua kohtaan; vaikka treenaaminen on hyvin systemaattista ja tavoitteellista, on juoksu on vain pieni osa elämää – eikä sitä kannata ottaa liian vakavasti. 

Juoksu-unelmaa kysyttäessä tulee vastaus Karkilta nopeasti: New Yorkin kuuluisa maraton. Sinne Karkki aikoo vielä jonain vuonna päästä juoksemaan ja kokemaan legendaarisen maratonin uniikin tunnelman. Matkaa kohti Manhattania sekä juoksuinspiraatiota kehotamme seuraamaan Instagramista @candyontherun sekä tietysti blogista


After the long and dreadful Nordic wintertime, there’s nothing better than that first run on dry streets. As many of us take up running during the spring inspired by that sensation, we wanted to get some inside intel on how to do it smartly. We sat down with Candy on the Run blogger and three-time marathoner Karkki for a chat about running.

Her best tips? Buy proper shoes, have a lot of patience (you need to walk a lot too!) and do lots of stretching. Her biggest lesson learned during her ten years of running is first and foremost not compare yourself to others: we all have individual skills and needs and thus something that works for someone else might end up causing you an injury. So listen to your body and ask for expert advice from a coach if needed. For more tips and daily inspiration, follow this amazing lady on Instagram @candyontherun. 

Tintti & Betina 

2 comments:

  1. Ihanan energisiä kuvia ja kiva uusi blogituttavuus tämä Karkin blogi, kiitos vinkistä! Jokakeväinen juoksukärpänen on puraissut myös täällä ja allekirjoitan täysin erityisesti tuon maltillisen aloittamisen - kevätauringon ja kuivan maan innostama mieli haluaisi loikkia gasellin lailla, harmi ettei kunto ihan kestä - vielä. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos paljon! Ihana, että löysit Karkin blogin kauttamme - se on todella inspiroiva!

      … Ja kyllä meistä pienellä maltilla (ja kovalla treenillä!) vielä joskus tulee niitä kevyesti loikkivia gaselleja ;-)

      Delete